Hej Brevkasse
Jeg har en veninde, som er meget humørstyret, og hun ved ikke rigtig hvad hun selv føler. Hun vil have at alt skal handle om hende, og hun sætter mig til side. Jeg vil gerne have, at hun er klar til, at forholde sig til noget andet end sig selv, og dedikere sin energi til en anden person. Hvordan skal jeg fortælle hende det, uden hun bliver vred, hvis det ikke er sådan hun ser sig selv?
Hej.
Ja, den er svær. Det ville jeg heller ikke vide hvordan jeg skulle gøre. Men måske er der en anden måde at løse det på.
Når man har en ven, der opfører sig på en ikke helt optimal måde, vil man selvfølgelig gerne hjælpe vedkommende. Det er klart. Spørgsmålet er hvordan man bedst gør det. Jeg er ikke sikker på at sige det direkte er den bedste tilgang. Prøv at tænk på sidste gang, hvor du selv blev kritiseret for et eller andet du havde for vane at gøre. Var der noget, der fik dig til at gøre det sjældnere? Nej vel. Når vi bliver kritiseret, tænker vi ofte bare "til helvede med dem" eller "de skal sgu da ikke tale sådan til mig". Med andre ord; når vi bliver kritiseret direkte på den måde bliver vi ofte defensive og tager ikke kritikken til os.
Og hvad gør man så? Jo; noget man kan gøre er at være det man gerne vil have éns ven er. Hvad mener jeg med det? Det jeg mener er, at du jo ikke er humørstyret. I hvert fald ikke i samme grad som din veninde. Så hvad tænker hun når hun ser på dig? Hun har i hvert fald højest sandsynligt på et eller andet tidspunkt spurgt sig selv: "Hmmmm... Gad vide hvordan alle andre formår at lægge så meget energi i noget andet end dem selv?" Jeg er sikker på hun selv ved, at det hele ikke kører helt så godt som det kunne. Men hun ved ikke nødvendigvis selv hvad problemet er eller hvad hun skal gøre ved det.
Prøv at spørg hende en gang imellem om hvordan det går. Spørg fx konkret om hun har "haft en god weekend" når du ser hende om mandagen. Uanset hvad din venindes problemer bunder i, så tror jeg altid det hjælper på det, hvis man føler man ikke er alene, og at der er nogen omkring én der går op i hvordan man har det. Hvis du viser at du er nysgerrig på hvordan hun har det, demonstrerer du værdien af at tænke på andre mennesker. For hvis hun virkelig føler du er interesseret i hendes liv, kan det være hun tænker: "Hold op min ven er sød. Sådan vil jeg også være".
Jeg håber jeg har fået forklaret hvad jeg mener ordentligt. "Show. Don't tell". Hvis du vil overbevise din ven om at det er vigtigt ikke at være humørstyret og egoistisk, tror jeg den mest effektive metode er at vise hende værdien af at være det modsatte; én der tænker på sine venner. Der er åbenlys værdi i en person, der er rar at være sammen med.
Håber det gav mening. Ellers skriver du bare til os igen.
mvh Markus
Vi har modtaget 5078 spørgsmål og givet 7551 svar de sidste 18 år