Indsend dine spørgsmål

Vi står altid klar til at hjælpe dig

Skriv til brevkassen

100% anonymt · 100% gratis

Vi har modtaget 3174 spørgsmål og givet 5496 svar de sidste 11 år
2013-12-11T00:36:32: 3

Brevkassespørgsmål

Hvordan træner jeg dellen væk


Hej TheLove
Jeg er en pige på 22 år der i længere tid, ca. et år, har været igang med at træne, men jeg har et problem. Jeg har tabt mig omkring 10 kg, men jeg har en delle nederst på maven, lige omkring navlen, som jeg bare ikke kan få væk. Er det muligt at træne den væk så man ikke kan se den har været der? Eller må jeg bare affinde mig med at jeg vil blive ved med at have en bule nederst på maven? Hvis den kan trænes væk, hvilke øvelser skal jeg så lave? Jeg træner i min skoles mini fitnesscenter to gange om ugen, hvor jeg starter med at løbe, så bruger jeg stepmaskinen, så træner jeg arme og laver mavebøjninger. Jeg træner også hjemme når jeg har tid, hvor jeg træner arme, laver mavebøjninger og øvelser med fitness bold, hvad mere kan jeg gøre? Jeg prøver at spise sundt, men falder selvfølgelig i engang imellem og spiser pizza eller går på McDonalds, og jeg går i byen næsten hver fredag, så jeg ved godt at det vil tage længere tid end hvis jeg afholdt mig helt fra fast food og sprut, men jeg gider bare heller ikke gå glip af de sociale fællesskaber.
Håber i kan hjælpe mig da det går mig meget på. :)
Krop og sundhed

Krop og sundhed

Se flere

Besvarelser

2013-12-11T16:07:38 1
Karen
Hej med dig :) 

Jeg kender alt for godt til det der problem, da jeg selv har den samme dumme delle. Jeg prøvede sidste år den livsstilsændre som hedder "spis maven flad" hvilket jeg synes gjorte det på en måde som jeg kunne holde mig indenfor og ikke snyde for meget. 

Men det er svært i december med kager, slik og fed mad sammen med familien. Jeg gør det af drikke et stort glas vand, før jeg sætter mig for af spise, for så er du ikke så sulten. Så kan det kan det hedde, der skal være 200 G grønsager, når du spiser. Så spiser du mindre pasta, ris, hvedemel, kartofler som danne den dumme delle på maven. 

Jeg har hørt om det trick med at, hvis du skal drikke så drik saftvand og vodka da det ikke er særlig mange kcal i den. Plus man kan puttet frugt i for smag :) 

Jeg glæder dig held og lykke på din vej, samt glædelig jul & godt nytår her fra Fyn. 

Kram Karen 
2013-12-15T23:41:20 1
Teddy

Hej Mig ;)

Mit bud vil være at lave nogle øvelser for hoftebøjerne, og måske noget yoga.

Den der 'delle' under navlen kan i hvert fald godt komme hvis ens hoftebøjere ikke er trænet lige så meget som de andre muskler i korsettet.

Hvis du har adgang til en af de der store bolde, er en god øvelse at placere sig med det ene ben på bolden, altså på skinnebenet, og med hænderne i gulvet.

Det andet ben har man så placeret ved siden af bolden. Det må ikke røre jorden, og ikke hvile på bolden. Når man så har placeret sig, så trækker man bolden ind under sig med det ben der hviler på bolden, mens man skubber enden i vejret. Man må gerne bøje i knæene imens, men det giver mere effekt hvis ikke man bøjer så meget, men de skal heller ikke være strakte.

Og husk nu at varm op! Uden opvarmning kan det hele være ligemeget!

Jeg håber jeg gjorde en forskel!

-Teddy

2013-12-16T08:48:01 1
Michala

Hej,

Først og fremmet flot at du har tabt dig 10 kilo! Når man taber sig så meget, tager det noget tid, før huden trækker sig sammen, og jeg tror sagtens, du kan komme af med den lille delle ved maven.

Som du selv nævner, bør man forsøge at undgå fastfood og sprut, hvis man vil tabe sig, men jeg forstår godt, at du ikke har lyst til at gå glip af festerne. Giv dig selv lov til at ”synde” engang imellem, men tænk over, hvad du spiser i hverdagen. Eftersom du allerede har tabt dig, tror jeg ikke, jeg behøver prædike om, hvad sund kost er – det har du nok styr på.
Det er rigtig fint, at du træner, og det er godt, at du både løber og laver styrketræning. Sørg for at lave forskellige maveøvelser, så det ikke kun er de almindelige mavebøjninger. Du kan f.eks. lave skrå mavebøjninger og mavebøjninger med løftede ben. Forsøg også at lave nogle statiske maveøvelser f.eks. ved at ligge på ryggen og så løfte overkroppen (og evt. benene) og holde positionen. Planke er også en rigtig god øvelse, hvis du vil stramme maven op.
Mit bedste råd er at gøre mavetræningen til en del af hverdagen. Lav f.eks. 2x1 minuts planke hver morgen og aften. Det er ikke særlig tidskrævende, men det giver gode resultater. (Du skal selvfølgelig også fortsætte med den træning, du laver nu)
Til sidst - husk at alle altså har en lille ”delle” på maven. Det er helt normalt at have lidt hud, som man kan tage fat i - selv hvis man er rigtig tynd.

Held og lykke med projektet og rigtig god jul!

De bedste hilsner
Michala

Vær opmærksom på: Disse svar skal kun ses, som ekstra råd, set fra en ungs synsvinkel. Svarene i denne brevkasse er skrevet af unge og kan IKKE sidestilles med professionel rådgivning. Hvis du tror du har en sygdom, eller hvis du har psykiske problemer, skal du gå til din læge og/eller snakke med en voksen du stoler på. Find yderligere hjælp disse steder.

Har du et godt råd?

"Nu har jeg endnu engang brug for et af jeres fantastiske råd."

- Anonym