Indsend dine spørgsmål

Vi står altid klar til at hjælpe dig

Skriv til brevkassen

100% anonymt · 100% gratis

Vi har modtaget 3637 spørgsmål og givet 6226 svar de sidste 12 år
2021-01-11T21:14:51: 2

Brevkassespørgsmål

Brun udflåd

Indsendt af pige17 år


Hej

Jeg hat her på det sidste oplevet at få brun udflåd med lidt blodrester i. Det er 2 uger siden jeg havde min sidste menstruation. Jeg er på p-piller og har været det i over 4 måneder og har ikke før oplevet pletblødning. Dog tog jeg en pille nytårsaften som jeg kastede op under inden de 3 timer der skal gå, men tog en så hurtigt så muligt dagen efter. Tænker dog at det er så lang tid siden og ved ikke om det skal have noget med det at gøre. Ved min sidste menstruation startede jeg på pillerne inden der var gået 7 dage, hvilket man jo godt kan og der var det også brunt flere dage efter. Jeg har så søgt lidt og kunne se at det kan være tegn på kræft, hvilket jo gjorde mig lidt bange, men jeg ved ikke om det bare kan være pletblødning og jeg bare kører mig selv op ved at undersøge det. Har overvejet om jeg skulle kontakte min læge, men synes det er lidt grænseoverskridende, dog vil jeg gøre det hvis det er nødvendigt.

Hilsen mig.

pige
Krop og sundhed

Krop og sundhed

Se flere

Besvarelser

2021-01-13T10:36:45 1
Marissa

Hej,

Det er rigtig godt, at du holder øje med den slags og tager det alvorlig, når din krop kommer med signaler, der er lidt anderledes end sædvaneligt. Det er altid bedre at tage det for seriøst fremfor ikke at tage det seriøst nok. 

Da jeg hverken har den store erfaring eller ekspert viden omkring din situation, så er det lidt udfordrende at rådgive helt specifikt omkring det du beskriver. Derfor vil jeg absolut mene, at det bedste du kan gøre er at søge professionel rådgivning netop fra din læge, som du selv selv skriver. De vil langt bedre kunne fortælle dig om, hvad der kan lægge bag din krops reaktion eller henvise dig til nogen, der har endnu mere forstand på det. Det kan sagtens være at dine beskrevne symptomer blot er et harmløst biprodukt af et samspil med enten din menstruationscyklus eller dine p-piller, men da det er svært at være 100% sikker på dette på egen hånd, så vil det nok give dig mere ro i sjælen at søge råd, der vil kunne være mere lægefaglig betonet. Især hvis information fra internettet har gjort dig lidt nervøs. 

Hvis du er meget utilpas med at skulle sidde og beskrive situationen til din læge, så kan du eventuelt skrive det ned, som du har gjort herinde, og give det til dem på skrift, og så lade dem sidde og læse det igennem, før de så kan stille uddybende spørgsmål. Hvis du som det første, når du kommer ind til en tid, fortæller dem, at du er lidt utilpas med emnet, og derfor håber det er okay, at du har skrevet det ned, så er jeg sikker på de gerne vil tage hensyn til det. 

Under alle omstændigheder så er det i hvertfald bare godt at dele sådan nogle bekymringer med andre, så man ikke går rundt med det alene. Så det er virkelig skønt, at du skriver herind, og det skal du absolut bare gøre igen, hvis du føler du får brug for det.

Jeg håber mit svar kan være til lidt hjælp :) 

-Marissa


2021-01-13T10:50:30 1
Julie

 Hej!

Jeg kan desværre ikke give dig et svar på, hvorfor du oplever at have brun udflåd. Dog tror jeg sagtens, at det kan have noget at gøre med, at din krop stadig skal "vænne sig til", at du hver dag tager p-piller, som regulerer hormonerne i din krop. Du skriver også, at du har taget dine p-piller lidt uregelmæssigt i forhold til, hvad der står anbefalet i indlægssedlen, hvilket nok også kan have en betydning.

Jeg synes ofte, at man støder på ordet 'kræft', når man søger efter forklaringer på, hvorfor ens krop opfører sig som den gør, hvilket godt kan være enormt ubehageligt, når man i forvejen måske går og bekymrer sig. 

Min anbefaling vil være, at du kontakter din læge, hvis du fortsat oplever at have brun udflåd eller hvis du fortsat er bekymret. Lægen har en masse viden om prævention og kroppen, og kan vejlede dig bedst muligt til, hvad du kan og bør gøre. Som du selv skriver, kan det godt være grænseoverskridende, men husk på, at lægen møder mange patienter hver dag, og han eller hun har helt sikkert mødt flere med spørgsmål og bekymringer lignende dine.

Jeg håber, at min svar er til hjælp - ellers skal du endelig ikke tøve med at skrive ind igen!

De bedste hilsner Julie :-)

Vær opmærksom på: Disse svar skal kun ses, som ekstra råd, set fra en ungs synsvinkel. Svarene i denne brevkasse er skrevet af unge og kan IKKE sidestilles med professionel rådgivning. Hvis du tror du har en sygdom, eller hvis du har psykiske problemer, skal du gå til din læge og/eller snakke med en voksen du stoler på. Find yderligere hjælp disse steder.

Har du et godt råd?

"Ps. I gør et fantastisk arbejde! Tak for det"

- Anonym